+421 2 54 64 78 52 English

Keď milimetre rozhodujú …

Spoľahlivý profesionál, ktorý je za každých okolností ľudský a sekundovo presný. Veď denne pracuje s hodinkami. Peter Foltýn je tvárou servisu klenotníctva Sheron, vždy dobre naladený odborník si dokáže poradiť s každou zákazníckou otázkou, na každý problém nájde riešenie.

V Sherone je od roku 2004, teda 17 rokov. Sedemnásť rokov pravidelného namáhania zraku, cibrenia pozornosti a zručností, na ktorých konci je spokojnosť klientov.

Peter do firmy nastúpil ako vyučený hodinár, ktorého dopredu hnala túžba pracovať s najlepšími značkami hodiniek, natrvalo preniknúť do pozadia značiek ako Rolex či Breitling, etablovať sa medzi absolútnou špičkou v obore. Ako sám vraví, „hodinárom som odjakživa, je to moja vášeň“, a tým je vlastne povedané všetko.

Týmto ale, samozrejme, jeho príbeh nekončí. Skôr naopak, začína sa pútavé rozprávanie človeka, ktorý presne vie „čo“ a presne vie „ako“. „Po nástupe do Sheronu bolo nutné nielen založiť servis, ktorý bude zákazníkom k dispozícii, ale ho aj vybaviť tak, aby spĺňal najvyššie štandardy stanovené práve Rolexom, ktorý je v tomto ohľade najvyššia možná úroveň,“ spomína Peter Foltýn, ktorý v minulosti absolvoval štyri profesionálne školenia v Rolexe, rovnaký počet aj u značky Breitling, k tomu sa navyše pridala aj Omega.

Certifikovaný servis. Veľký míľnik Sheronu

A to všetko v mene skvalitňovania služieb. Postupne sa teda aj u oficiálneho slovenského retailera renomovaných brandov spustili príslušné procesy (nákup špičkového vybavenia, celková modernizácia používaných technológií, príprava servisu na certifikáciu, a podobne), ktoré znamenali výrazný míľnik v histórii klenotníctva.

Zavedením certifikovaného servisu sa Sheron dostal na úroveň, keď dokáže uspokojiť aj tých najnáročnejších klientov, keď sa môže rovnať s obdobnými prevádzkami po celom svete.

„Keď som po prvý raz navštívil centrálu i dielňu Rolexu, prišiel som si ako Charlie v továrni na čokoládu,“ zotrváva odborník na servis hodiniek v myšlienkach na minulosť.

„Švajčiari už v roku 2005 skúšali unikátne prototypy prístrojov na čistenie i leštenie hodiniek, meranie presnosti. Tu som načerpal dostatok inšpirácie, nabral množstvo podnetov, ktoré boli pri zrode nášho servisu maximálne podstatné.“

 

Inšpirácia vo Švajčiarsku

„Ako človek zo strednej Európy som sa u nás nemal šancu dostať k nadčasovým technológiám, k reálne najlepšiemu vybaveniu vôbec. Švajčiari boli od nás na míle vzdialení. Od prvého momentu v Rolexe som sa toho veľa naučil, pretože som sa učil u najlepších z najlepších, navyše ma prepadla vášeň a odhodlanie mať špičkovú úroveň aj na Slovensku. Dovolím si povedať, že za pomoci majiteľov Sheronu, sa to aj podarilo.“

„Počas prvého školenia v Rolexe som sa nestačil diviť, čo všetko je vôbec vo svete servisu možné, prístup tamojších majstrov ma dokonale inšpiroval. Úsmevné bolo, že spočiatku som bol školený spoločne s tridsiatkou Nemcov, ktorí si mýlili Slovensko so Slovinskom a neverili, že Bratislava je vlastne kúsok od Viedne. Dokonca zaznela otázka, či mi nebude vadiť, keď sa školenia zúčastnia aj českí kolegovia, pretože na stole bola otázka, či sme obe krajiny po rozdelení Československa
v pohode – v zmysle, či Slováci môžu Čechov a naopak.“

Peter Foltýn ďalej prezrádza, že Rolex od nepamäti ponúka vlastné komponenty, ktoré si dokonca sám vyrába. „Vo výrobe majú desiatky odborníkov na konkrétnu vec. Vyťaženosť na tejto úrovni je naozaj enormná. Najvyššia kvalita sa ale nedosiahne sama,“ dopĺňa s úsmevom.

Silný príbeh

Jednotlivým komponentom od svetovej hodinárskej jednotky sa dostáva priam neuveriteľnej podpory, veď k niektorým sa dá dostať aj po 35 rokoch od výroby, čo dokonale ukazuje ich nadčasovosť a kvalitu.

Ako čas plynul, Sheron začal čoraz vyšší dôraz klásť na samotný servis. Pretože kúpiť si luxusné hodinky nie je, čo sa týka vzťahu firma – klient, pre klenotníctvo z hlavného mesta Slovenska konečnou. K certifikovanému servisu Rolexu sa pridal Breitling – obzvlášť v letectve veľmi populárna značka, ktorá je na trhu už 137 rokov a za ten čas sa od vreckových hodiniek posunula k výrobe naozaj výnimočných chronografov.

„Breitling má za sebou silný príbeh, ktorému je ľahko uveriť. Od počiatku to bola spoločnosť, ktorá rada experimentuje, čoho výsledkom je aj niekoľko revolučných nápadov, ktoré sa zacielili na letectvo, kde sa dlhé desiatky rokov používajú tie špičkové technológie reflektujúce danú dobu,“ vysvetľuje.

Letectvo však nebolo jediným záberom. Ďalším, nemenej dôležitým je potápanie. Rok 1957 priniesol prelomový SuperOcean, čo spôsobilo nevídanú popularitu. Spoločnosť navyše na trh uviedla model s vodotesnosťou až 200 metrov, čo konkurencii v jednom okamihu vyrazilo dych.

„Máme množstvo záujemcov práve o hodinky značky Breitling. Klienti si veľmi dobre uvedomujú, že za pútavým príbehom sa skrýva nekončiaca odvaha, skúsenosť a rokmi praxe potvrdené zručnosti konkrétnych majstrov,“ myslí si Foltýn.

Kvalita vždy na prvom mieste

„Klient požaduje vo viacerých prípadoch nielen kvalitnú, ale aj rýchlu prácu. V praxi to jednoducho znamená nielen samotnú opravu, ale aj bežné servisné úkony, ako sú rozobratie hodiniek, zistenie problému, ich vyčistenie, výmena poškodených či opotrebovaných dielov, poskytnutie záruky. Teda naozaj kompletný zákaznícky servis,“ hovorí renomovaný servisman.

„Treba si však uvedomiť, že aj keď práca je už v dnešnej dobe sčasti zautomatizovaná, tiež to, že ako hodinár mám po rokoch skúseností nadobudnuté poznatky a zručnosti, ktoré dokážem okamžite využiť. Pre klienta zdanlivo jednoduchý úkon trvá aj kvôli opakovanej kontrole minimálne 14 dní. Na druhej strane však garantujeme najvyššiu možnú kvalitu. Nemôžeme si dovoliť prácu neodviesť na sto percent – kvôli prístupu k práci, profesionalite a v neposlednom rade kvôli zákazníkom, ktorí musia vedieť, že na Sheron je spoľahnutie,“ dodáva.

Dozvedáme sa aj to, že Rolex mal už pred 15 rokmi kaliber (3135), aký sa používa dodnes. V reakcii na aktuálnu dobu ale prichádza nový rad – 3235 spĺňajúci najvyššie možné nároky na presnosť, rezervu chodu a už dnes je zrejmé, že bude novou vlajkovou loďou úspešného brandu.

„Je veľmi pozitívne, že centrála Rolexu reaguje na podnety nás servisákov, reflektuje na problémy, s ktorými sa pravidelne dostávame do kontaktu. Niekto by si mohol myslieť, že taká veľká spoločnosť bude raziť striktnú líniu a „pôjde si svoje“. Zo skúsenosti však viem, že názory nás – ľudí, čo robíme servis, sa v nejakej forme napokon predsa dostanú do praxe,“ hovorí.

Náročná práca hodinára. 10 z 10

Mnohí si to neuvedomujú, ale tráviť hodiny denne pri pozeraní sa na milimetrové komponenty, namáha prioritne zrak, ale potom aj telo samotné.

Byť dlhý čas v jednej polohe, pretože sústredenosť na výsledok práce je alfou a omegou, opakovanie na precíznosť náročných úkonov je, aj keď sa to nemusí na prvý pohľad zdať, fyzicky aj psychicky veľmi náročné.

„Je to tak. Ak by som v škále od 1 do 10 mal vyjadriť samotnú namáhavosť mojej práce, volím desiatku. Pretože presne viem, o čom hovorím. Najväčšiu záťaž dostávajú oči. Keď po práci idem domov, častokrát sa mi stáva, že svetlá i farby vidím rozmazane. Potrebujem preto „vypnúť“, nechať oddýchnuť očiam i telu, a tak som rád, keď sa venujem zveľaďovaniu svojho domu. Nedávno som si postavil bazén, predtým posilňovňu.“

„Potrebujem úplne iný typ oddychu. Neviem si predstaviť, že by som sa po práci či v čase osobného voľna posadil pred televízor. Bazén, plávanie, posilňovňa. Projekty, ktoré mi vylepšujú príbytok ma nielen tešia, ale sú aj želaným psychickým odpočinkom pre výrazne namáhané oči, telo aj myseľ,“ otvára Peter Foltýn svoje súkromie.

 

Klienti sú rôzni. Majú aj zvláštne požiadavky

Povahou pozitívny Peter sa z času načas stretne aj s úsmevnými príhodami, čo sa klientskeho servisu týka. „Niekedy sa objaví zákazník, ktorý chce v hodinách vymeniť baterku, a pritom ich má na automatický náťah.“

„Sú však aj ľudia, ktorí si na dovolenke niekde v Egypte kúpia za 50 eur pekne vyzerajúcu imitáciu značkových hodiniek a prídu sa spýtať, či sú pravé. Prečo by ale niekto predával niekoľkotisícový model za 50 eur?“

„Azda najzaujímavejším zážitkom ale bolo stretnutie sa s klientom z Bratislavy. Bol to milý pán, ktorý niekde u starého otca našiel hodinky, ktoré sa mu zdali hodnotné, a tak sa prišiel spýtať na ich pravosť. Oplatilo sa, dnes by pokojne stáli odhadom cez 100-tisíc eur.“

„Upútal aj majiteľ hodiniek, ktorý ich dostal do daru od otca. Zaujímavým sa mu zdal nápis Precizion prevedený v arabčine, napokon som sa dozvedel, že jeho otec v 50. rokoch minulého storočia pracoval ako stavbár na Blízkom východe a model dostal ako poďakovanie od tamojšieho šejka. Viete si predstaviť to prekvapenie syna, keď zistil, že má v rukách naozaj hodnotný kúsok.“

Počas dlhých rokov praxe prešlo Petrovi pod rukami nespočetné množstvo modelov hodiniek, určite teda stojí za to dozvedieť sa, ktoré sú jeho najobľúbenejšie.

„Síce sa skôr bavíme o Rolexe a Breitlingu, ale hneď skraja by som vybral Pelagos LHD od Tudoru. Dôvodom je, že mám syna ľaváka, ktorému som ich venoval, pričom je sympatické, že sa výrobcovia hodiniek zameriavajú aj na túto početnú skupinu ľudí. Navyše sú ľahké, dobre sa nosia, a keďže sú titánové a nie oceľové, nechladia tak na ruke.“

„Presvedčili ma aj tým, že je na nich dátum, čo je pre mňa dôležitá funkcionalita. Z rovnakého dôvodu mám v obľube aj Rolex Sky-Dweller, kde je dátum priam geniálne umiestnený, majiteľa vôbec neruší,“ hovorí na záver príjemného rozhovoru.